RSS

striskjorte og havrelefse

02 jan

Fasiten er helt utslitt av ferien han.

Vi er hjemme igjen, jeg kjørte i hele går, og var hjemme litt over midnatt.. Neste gang jeg sier at det går fint å kjøre med tre hunder i forsetet, så må noen minne meg på juleferien 2011.. Avtale? Det har vært kjempekoselig med juleferie, men nå er det tilbake til hverdagen igjen, og jeg har tenkt å foreta en oppsummering av forrige måneds treningsplan, og lage en for denne mnd… :p

 

Med Fasiten så fikk jeg ikke trent så mye fellesdekk som jeg ville, har vel ikke hatt en eneste treningsfellesdekk i hele desember, bortsett fra den på Dalane. Fikk visst heller ikke jobbet noe med kryp, har trent lite på gress denne måneden, og da ble det bare sånn. Ei heller fikk vi begynt på fremadsending….  Det vi derimot FIKK gjort, er at vi jobbet endel med attituden mellom øvelsene, og å komme raskt inn i utgangsstilling når jeg stiller opp. Det vi ikke har trent så masse på er flytting, altså at vi stiller opp, og så flytter oss bittelitt -som om man stod litt skjevt el.l til å begynne med. Det syns jeg han hadde tungt for på den første cup-en, var derfor jeg skrev det opp, men har ikke klart å gjenskape frustrasjonen, så antakelig var det ikke så mye å ta tak i da..

Apport har vi trent, ikke så masse som jeg hadde ønsket. Eller, det rette er vel å si at vi ikke er blitt så gode som jeg hadde ønsket… For vi har faktisk jobbet en del med det. Det som begynner å komme seg er opptaket, nå har han hatt så mange fine «gå rundt og plukk» opptak at jeg tror det løsner litt. Har fremdeles veldig kort avstand da… Inne hos meg så er det ikke blitt varig framgang. Han syns det er ekkelt rett og slett, og demper en del… Jobber med godbit og ofte belønning, sånn at han først og fremst skal like det litt.. For det som er av pirk, som dårlig innsitter, er nok helst et resultat av at han ikke syns det er særlig kjekt å være inne hos meg med apporten… Tror at framover skal jeg belønne med mat, men ta hyppige lekepauser -for å få lekeintensiteten inn i apporten, men uten å måtte belønne med lek -for det skjønner han jo ikke noe av på apporten..

Innsitt har vi også jobbet MYE med. Både frivillige innsitt når jeg stiller meg opp, og innkallinger. Har jobbet mye med kort avstand og ikke belønnet bumping! Har valgt å gjøre det, framfor å ha lengre avstander og heller hjelpe han mer, fordi jeg tror det handler litt om å hjernevaske han på riktig bevegelsesmønster… Har begynt å bli bra, er sjeldent han bumper tett inntil nå, men når farten øker kommer også unøyaktigheten..

Vi har og jobbet med avstand, litt med sitt-dekk-sitt, utfordringen er jo sitt opp-en, det er vanskelig for en liten Fasit å skulle sette seg opp… men det har kommet seg. Jeg har trent litt på det i bakker, sånn at han skikkelig må sparke fra for å få reist seg, så håper jeg at det gir mer fart og spenst i øvelsen på flatmark også. Men kroppskontroll er jo aldri bortkasta uansett… I tillegg har jeg begynt med dekk-stå, var litt dillet til å begynne meg, for han var jo umulig lokke ut av en dekk-posisjon, så der hadde vi igjen for all forstyrrelsestreningen… Men etterhvert var han med på lokking, og jeg har belønt mest for å reise seg med fryste bakben, har ikke grepet tak i dekk fra stå enda, bare lurer han ned i dekk igjen med en godbit.

I Janar skal Fasiten få jobbe med fellesdekk, hopp over hinder, apport og avstand. Pluss at jeg skal jobbe med motivasjonen hans for å plukke pinner i et evt. spor (se, jeg er litt på glid igjen… Jeg har jo sagt at han ikke blir en sporhund, men skal prøve nå å jobbe masse med pinnene, og så se om han tar de med seg i et spor i slutten av mnd… Skam på den som gir seg…

småjentene raster seg, et sted i Sogn.. Ble endel stopp underveis igår.

Jaja, Salza har fått trene mer enn tidligere i høst, det skulle ikke så mye til igrunn. Jeg syns fvf kommer seg, hun har som regel bedre holdter -men har ikke helt den RO-en jeg skulle ønske, gitt… Skal være enda flnkere å trene jevnere, målet for desember var tre ganger i uka, det greide vi ikke. Men i januar, kanskje?

Stå, sitt, dekk under marsj begynner bli bra, hun hører etter og velger oftere og oftere rett, og er sjeldnere og sjeldnere i «jeg bare gjør noe»modus. Har bare jobbet med  de i baklengsmarsj da. Fellesdekk, budføring og sporoppsøk er avhengig av at man kommer seg på fellestreninger, så det er det blitt lite og nada av.. Neste mnd?

Ruta har vi jobbet litt med, og litt med løpe til target utenom. Forsøker finne en rutine som gjør henne klar for å løpe rett og stille ut, og ikke tilte… Skal prioritere denne litt framover, så vi kommer en vei, men det har vært deilig med en pause og.

I januar skal vi jobbe med rute og fvf, og pusse støv av alle øvelsene til D/kl 2. Satser på å starte med henne i mars/april, så det er bare å henge på…

Gullet ja, der begynte det jo veldig bra med mye bli-trening, målet var to min fellesdekk med trygg hund på full avstand, der er vi IKKE. men hun er blitt ganske flink til å ligge på avstand. Det jeg gjør, om hun reiser seg/setter seg er at jeg blir stående, til hun legger seg igjen, og så fortsetter jeg å gå mot henne. Det er helst når jeg er på vei tilbake at hun evt. reiser seg… Det som også må jobbes med er at jeg skal kunne gå rundt og bak, for det er kjempesært sier Gulli, at jeg skal bak henne…

Fvf har vi og jobbet med, og der tror jeg egentlig hun er klar for  å strekke lengden litt mer, jeg har så lett for å tenke at hun ikke greier mer, så her skal jeg bli flinkere å få kommandering f.eks, og bare la det stå til. Har også begynt å kjede sammen noen øvelser, feks en hel innkalling, eller en dekk fra holdt..

Målet for Gulli er at hun skal ligge to min på fellesdekk med trygg(e)hunder. Og at hun skal bli ferdig med dekk fra holdt og stå under marsj -øvelsene, ellers fvf og hold fast-trening.

Gulli klar for hverdagen igjen. Slik ligger hun når jeg er på jobb

 
3 kommentarer

Skrevet av den 2. januar 2012 i Lydighet

 

3 Svar til “striskjorte og havrelefse

  1. Kristin Vimsehue Bergan

    2. januar 2012 at 22:17

    Artig å høre om treningen deres 🙂 Lykke til med vidre trening!

     
  2. Monica

    4. januar 2012 at 09:05

    Lykke til med treningen. Høres ut som et bra opplegg du har lagt frem

     
  3. Monica

    6. januar 2012 at 01:03

    Planer er bra! Lykke til med treningen fremover 🙂

     

Legg igjen en kommentar